Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa spornego odcinka drogi S7 Kraków - Myślenice. Aż 30 tysięcy uwag do planów. Będą międzygminne konsultacje?

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Około 30 tysięcy uwag wpłynęło do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie sześciu wariantów przebiegu planowanej nowej "zakopianki", czyli drogi ekspresowej S7 z Krakowa do Myślenic.
Około 30 tysięcy uwag wpłynęło do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie sześciu wariantów przebiegu planowanej nowej "zakopianki", czyli drogi ekspresowej S7 z Krakowa do Myślenic. Anna Kaczmarz
Około 30 tysięcy uwag wpłynęło do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie sześciu wariantów przebiegu planowanej nowej "zakopianki", czyli drogi ekspresowej S7 z Krakowa do Myślenic. Radni przygotowują wniosek w sprawie międzygminnych konsultacji dotyczących budowy nowej trasy.

FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

od 16 lat

Planami budowy nowej "zakopianki" we wtorek (10 maja) miała się zająć Komisji Dialogu Obywatelskiego Rady Miasta Krakowa. Konkretnie chodziło o opinię do projektu grupy radnych w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych, które objęłyby także rozważenie budowy drogi S7 w innym korytarzu niż zasugerowano w wariantach.

Dyskusja nie odbyła się, ponieważ inicjator projektu uchwały radny Grzegorz Stawowy (PO) postanowił wycofać ten druk z procedowania. - Po konsultacjach z prawnikami uznaliśmy, że trudno zwracać się do prezydenta Krakowa o przeprowadzenie konsultacji obejmujących także tereny sąsiednich gmin. Przygotujemy więc rezolucję do marszałka Małopolski o przeprowadzenie konsultacji międzygminnych - wyjaśnia radny Grzegorz Stawowy.

Przypomnijmy, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowała 6 wariantów tzw. nowej zakopianki do Myślenic, czyli drogi ekspresowej S7. Wszystkie proponowane korytarze zostały oprotestowane przez mieszkańców Krakowa (m.in. Swoszowic, Soboniowic, Rajska, Kosocic, Piasków Wielkich, Rżąki, Kurdwanowa, Woli Duchackiej, Bieżanowa) i okolicznych gmin (m.in. Wieliczki, Mogilan, Świątnik Górnych). Każdy z 6 wariantów dotyczy dołączenia nowej drogi S7 do obwodnicy autostradowej A4 na południu Krakowa.

Klub radnych Platforma - Koalicja Obywatelska w radzie miasta przygotował projekt uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących budowy drogi ekspresowej S7 Kraków - Myślenice. Autorzy projektu uchwały zwrócili uwagę, że poszukiwania nowego korytarza S7 powinny być przeprowadzone szerzej, również poza granicami Krakowa.

Radny Stawowy przypomniał, że w Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego jest też ujęte inne rozwiązanie tzw. ,,wielkie obejście Krakowa", które wskazuje drogę między Wieliczką a Biskupicami. Zwrócił też uwagę, że prezydent Krakowa w 2010 r. przedstawił założenia do opracowywanego nowego Studium Uwarunkowań i Kierunków Rozwoju Miasta Krakowa, gdzie przedstawiono nowe warianty przebiegu S7 przez osiedle Sidzina w Krakowie lub alternatywnie przez gminę Skawina włączając ją do węzła "Sidzina" oraz nową drogę główną od Skawiny przez gminy Liszki i Zabierzów z nowym węzłem autostradowym na A4 w miejscowości Morawica.

Przypomnijmy też, że podczas sesji Rady Miasta Krakowa 27 kwietnia krakowscy radni większością głosów uchwalili rezolucję do ministerstwa infrastruktury i GDDKiA ws. zaprzestanie prac nad wariantami 1-5, a pozostawienie korytarza 6 (najbardziej omija Kraków) i objęcie go konsultacjami. Protestujący przeciw wariantowi 6 przekonywali radnych, by nie dzielić mieszkańców i uwzględnić wszystkie warianty. Rezolucja została uchwalona głównie dzięki głosom radnych prezydenckiego klubu "Przyjazny Kraków" i klubu Platforma - Koalicja Obywatelska.

Radni PiS byli przeciwko, przekonując, że potrzebne są konsultacje, które doprowadzą do wybrania akceptowanego wariantu, do czego zamierza doprowadzić GDDKiA. Podczas dyskusji na sali obrad Rady Miasta Krakowa, Tomasz Żuchowski, generalny dyrektor GDDKiA, wyjaśnił: - Patrząc na emocje jakie budzą pokazane korytarze, możemy poszukać korytarza społecznego, który zostałby nam przedstawiony jako akceptowany przez większość zainteresowanych i możliwy do procedowania. Cała droga konsultacji jest przed nami. To świetny sprawdzian dla społeczeństwa obywatelskiego.

W GDDKiA zaznaczają też, że na razie przedstawiono studium korytarzowe (wzięte pod uwagę korytarze mają ok. 3-5 km szerokości). To spotkało się z ogromnym odzewem. - Mieszkańcy złożyli około 30 tysięcy uwag. Teraz plan jest taki, by powstała dokumentacja wskazująca konkretniej koncepcje przebiegu drogi. Na razie czekamy na finansowanie tego etapu - informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Aktualnie główną trasą między Krakowem a Myślenicami jest droga krajowa nr 7 (tzw. „Zakopianka”). W GDDKiA przekonują, że natężenie ruchu na krajowej „siódemce” jest duże i okresowo, zwłaszcza w sezonie wakacyjnym czy ferii zimowych, jest już ona niedrożna. Prognozy wskazują, że ruch na tej drodze będzie sukcesywnie wzrastać. Stąd uznano, że jest potrzeba budowy drogi szybkiego ruchu, która będzie w stanie zapewnić komfortowe warunki podróżowania i będzie dostosowana do prognozowanych natężeń ruchu pojazdów.

Przypomnijmy, że droga ekspresowa S7 stanowi kluczowe połączenie między północą a południem Polski, które w swoim docelowym kształcie poprowadzi kierowców od Morza Bałtyckiego, przez Warszawę, aż do niemal samych Tatr.

Po raz pierwszy budowę drogi ekspresowej na odcinku Kraków - Zakopane wskazano w dokumentach rządowych już w 1963 r. Od 1996 r. analizowany odcinek Kraków-Myślenice widnieje w dokumentach jako część ciągu drogi ekspresowej S7.

Proponowane korytarze nowej S7 Kraków-Myślenice:

  • 1. Kraków, Mogilany, Świątniki Górne, Myślenice (23,62 km; 3 tunele; szacowany koszt całkowity inwestycji: 4,67 mld zł),
  • 2. Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Mogilany, Myślenice (24,56 km; 5 tuneli; 6,01 mld zł),
  • 3. Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Myślenice (24,31 km; 5 tuneli; 6,5 mld zł),
  • 4. Kraków, Wieliczka, Siepraw, Myślenice (26,18 km; 5 tuneli; 6,25 mld zł),
  • 5. Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Mogilany, Myślenice (28,71 km; 5 tuneli; 5,9 mld zł).
  • 6. Kraków, Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice (29,13 km; 4 tunele; 6,07 mld zł).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na myslenice.naszemiasto.pl Nasze Miasto