FLESZ - Wyższe stopy procentowe, co to oznacza?
Eksperci z firmy International Management Services, a więc autorzy opracowywanego na zlecenie województwa małopolskiego wstępnego studium prognostyczno-planistycznego dla tej inwestycji przeanalizowali i przedstawili mieszkańcom dwa możliwe warianty przebiegu kolei: nr 1 – niebieski i nr 2 – pomarańczowy.
Tylko jeden z tych wariantów (pierwszy, a biorąc pod uwagę kolor na mapie – niebieski) jest wariantem, który mieszkańcy mieli okazję poznać już wcześniej, podczas konsultacji latem 2019 roku.
Z drugiego - czerwonego w międzyczasie zrezygnowano, bo jak poinformowano, w analizie wielokryterialnej uzyskał trochę gorsze rezultaty w porównaniu z niebieskim. Pojawił się natomiast wariant nowy – pomarańczowy.
Dla mieszkańców gminy Siepraw jest to zmiana zasadnicza, bo podczas kiedy wariant czerwony zakładał przebieg linii przez centrum Sieprawia, to pomarańczowy nie tylko omija gminę Siepraw, ale biegnie nawet dalej od niej niż wariant niebieski. Wariant pomarańczowy jest zbliżony do zakopianki i ma przewidziane dwa przystanki w Głogoczowie.
Siepraw tylko za niebieskim
Jego zaletą, o czym mówili eksperci z IMS, ma być mniejszy koszt budowy linii (przy zakopiance teren jest bardziej wyrównany, więc zakres robót ziemnych byłby mniejszy) i to, że agregowałby oddziaływania tj. hałas, ruch już istniejącej zakopianki i mającej powstać linii kolejowej.
Burmistrz Myślenic Jarosław Szlachetka dodaje, że kolej zbliżona do zakopianki miałaby stanowić zachętę do tego, aby przesiąść się z samochodu na pociąg i byłaby bardziej dostępna dla mieszkańców z terenów położonych po drugiej strony drogi krajowej, m.in. gminy Sułkowice. Choć jak twierdzi burmistrz, żadnego z wariantów nie wyróżnia i nie traktuje priorytetowo.
Inaczej jest w przypadku wójta gminy Siepraw. Tadeusz Pitala zdecydowania opowiada się za wariantem niebieskim z przystankiem Kąty administracyjnie położonym na terenie w gm. Mogilany, a dokładnie bardzo blisko granicy trzech gmin: Mogilany, Świątniki Górne i Siepraw,
Wariant pomarańczowy służy głównie gminie Myślenice i tym miejscowościom, które są stosunkowo dobrze skomunikowane. Wzdłuż zakopianki komunikacja publiczna jest rozwinięta, są busy i autokary, natomiast w naszym rejonie jest z tym gorzej. Dlatego uważam, że optymalnym rozwiązaniem, jeżeli mamy wybór, jest wybór wariantu nr 1
– mówi.
Dodaje, że do przystanku Kąty gmina Siepraw mogłaby zorganizować dowóz pasażerów.
Wymagałoby to wybudowania drogi (ok. 1,4 km) od ulicy Lipowej w Sieprawiu do stacji Kąty oraz parkingu Park&Ride przy stacji. I takie właśnie postulaty władze gminy Siepraw skierowały do autorów studium prognostyczno-planistycznego.
Wariant niebieski ma nieco lepsze prognozy wymiany pasażerskiej niż wariant pomarańczowy.
25 listopada mija termin
Określenie potoków pasażerskich w poszczególnych wariantach oraz wykazanie kosztów realizacji inwestycji to główne cele powstającego opracowania.
Na podstawie tych danych będą podejmowane dalsze decyzje dotyczące realizacji kolejnego etapu Programu. Dalsza realizacja Projektu uwarunkowana będzie od możliwości finansowych województwa umożliwiających zabezpieczenie wkładu finansowego niezbędnego do realizacji projektów
– informuje Dawid Gleń, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. I dodaje:
Wyznaczony przez PKP PLK termin złożenia dokumentacji Etapu II to 25 listopad 2021r. Następnie Zarządca Infrastruktury PKP PLK przeprowadzi ranking wszystkich złożonych projektów i w terminie 3 miesięcy od ww. daty pisemnie poinformuje o wynikach oceny etapu II naboru wraz z podaniem informacji o zakwalifikowaniu się projektu do programu.
Gdzie zaplanowano przystanki?
W wariancie pierwszym przejazd ze stacji Kraków Główny do stacji Myślenice Centrum, która ma być zlokalizowana w rejonie ulicy Przemysłowej (teren dawnych zakładów Vistula) trwałby 38 minut. Na trasie byłoby trzynaście przystanków, z czego osiem na terenie Krakowa. Kolejne przystanki to: Konary, Kąty, Krzyszkowice, Polanka i Myślenice Centrum.
W wariancie drugim trasa jest nieznacznie dłuższa, a więc czas przejazdu także i wynosi 42 minuty. Przystanków jest na niej czternaście. Krakowskie te same co wariancie nr 1 i przystanek w Konarach w podobnej lokalizacji, a dalej pociąg jechałby przez Głogoczów Północny i Głogoczów Południowy, a potem – tak jak w wariancie pierwszym - przez Krzyszkowice, Polankę do Myślenic Centrum.
Oprócz wspomnianych analizowana jest jeszcze możliwość zlokalizowania dodatkowego przystanku – w Lusinie.
- Popularne leki wycofane z aptek w Polsce. Jest nowa lista od GIF WRZESIEŃ 2022
- Najlepszy Dom Świata stoi pod Krakowem! Zobacz, jak wygląda!
- Linia tramwajowa do Górki Narodowej jak w San Francisco. Ale bez pętli?
- Kiedyś Wawel zasłaniał tajemniczy budynek. Teraz jego istnienie byłoby oburzające
- Samochody pojechały już S7. Odcinek od węzła Widoma do węzła Szczepanowice otwarty!
- Kto nie może wziąć ślubu kościelnego? Oto przypadki, gdy ksiądz odmówi narzeczonym
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?