Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Władze Myślenic i Sieprawia stanowczo o wariantach drogi S7 Kraków-Myślenice

Katarzyna Hołuj
Katarzyna Hołuj
Tak wygląda zakopianka między Myślenicami a Krakowem. Nie jest to droga ekspresowa, a że takiej właśnie brakuje na tym odcinku GDDKiA chce ją wybudować wytyczając ją po nowym śladzie
Tak wygląda zakopianka między Myślenicami a Krakowem. Nie jest to droga ekspresowa, a że takiej właśnie brakuje na tym odcinku GDDKiA chce ją wybudować wytyczając ją po nowym śladzie Katarzyna Hołuj
Zaprezentowane dwa tygodnie temu przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad propozycje przebiegu drogi ekspresowej S7 na odcinku z Krakowa do Myślenice zostały przeanalizowane przez samorządowców i mieszkańców. Zapytaliśmy co o nich sądzą. Okazuje się, że w Sieprawiu znajdują akceptację dwa warianty. W Myślenicach... żaden.

FLESZ - Joe Biden ostrzega przed wojną!

od 16 lat

Wariantów jest sześć. Każdy zaczyna się w Krakowie (na różnych węzłach A4 – w zależności od wariantu), a kończy w rejonie Miłogoszczy, przysiółka Stróży na granicy z Myślenicami, czyli tu, gdzie dziś zaczyna się odcinek drogi ekspresowej S7 biegnący w kierunku Lubnia i dalej Naprawy.

Pomiędzy Krakowem a Myślenicami droga miałaby biec jednym z tych korytarzy (przez wymienione gminy):

  • 1 (czerwony) Kraków-Łagiewniki, Mogilany, Świątniki Górne, Myślenice (długość: 23,62 km; 3 tunele; szacowany koszt całkowity inwestycji: 4,67 mld zł),
  • 2 (niebieski) Kraków-Wieliczka, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Mogilany, Myślenice (24,56 km; 5 tuneli; 6,01 mld zł),
  • 3 (różowy) Kraków-Wieliczka, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Myślenice (24,31 km; 5 tuneli; 6,5 mld zł),
  • 4 (pomarańczowy) Kraków-Tuchowska, Wieliczka, Siepraw, Myślenice (26,18 km; 5 tuneli; 6,25 mld zł),
  • 5 (fioletowy) Kraków-Tuchowska, Wieliczka, Świątniki Górne, Mogilany, Myślenice (28,71 km; 5 tuneli; 5,9 mld zł),
  • 6 (brązowy) Kraków-Bieżanów, Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice (29,13 km; 4 tunele; 6,07 mld zł).

Więcej o nich pisaliśmy tutaj:

Droga S7 Kraków - Myślenice. Poznaliśmy sześć możliwych wariantów przebiegu nowej trasy [MAPY]

Głos w ich sprawie zabrały już władze gminy Siepraw przesyłając swoje stanowisko do GDDKIA. Akceptowalne dla nich są dwa warianty: 1 (czerwony) i 2 (niebieski). Pierwszy biegnie przez gminy: Mogilany i Świątniki Górne omijając gminę Siepraw, drugi jej nie omija, ale najmniej w porównaniu do pozostałych ingeruje w jej zabudowę (biegnie w tunelu).

Ale nie tylko to determinuje taki wybór. Drugą istotną kwestią jest przebieg Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, która pobiegnie w poprzek (z zachodu na wschód) i ma zostać połączona z drogą S7.

W wariantach 3, 4 i 6 gminę tną zarówno S7 jak i BDI ingerując przy tym w zabudowę mieszkaniową i przemysłową, infrastrukturę gminną (m.in. kompleks sportowo-rekreacyjny) i zabytkowy kościół.

Gmina Myślenice jest w szczególnej sytuacji. Każdy wariant jej dotyczy (planowany odcinek ma się tuż za nią połączyć z istniejącą drogą S7), ale choć jest ich sześć to propozycja dla samych Myślenic jest… jedna. W każdym z sześciu wariantów droga ekspresowa przebiega tak samo, od zachodniej strony miasta.

Wśród mieszkańców pojawiły się już głosy, że z tak zlokalizowanej drogi spaliny kierowałyby się wprost na miasto, dlatego, że wieją tu głównie wiatry zachodnie.

Poprowadzenie autostrady żelbetową estakadą, której się nie wyizoluje, przez Myślenice, nad ul. 3-go Maja, w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej jest pomysłem szokującym. Myślenice leżą w niecce pomiędzy Mikołajem a Dalinem. Jeżeli pomiędzy tymi dwoma wzgórzami, powstanie droga o tak dużym natężeniu ruchu, to nie tylko zablokuje rozwój mieszkaniowy w tym rejonie, ale spowoduje, że zanieczyszczenia emitowane przez samochody (w tym bardzo groźne tlenki i dwutlenki azotu) znajdą się nad Myślenicami, bo przez przeważającą część roku - ok. 200 dni - wieją tu wiatry zachodnie. Obejmie to całe miasto, w tym os. 1000-lecia i centrum. Nie bez przyczyny strefę przemysłową w Myślenicach ulokowano od strony wschodniej. Miasto znajdzie się niejako w „kleszczach" smogu, leżąc w dolinie, zamkniętej z dwóch stron drogami o bardzo dużym natężeniu - mówi Leszek Szymula, architekt z Myślenic. I dodaje:

Oczekiwalibyśmy, że GDDKiA przedstawi inne alternatywne rozwiązania poprowadzenia drogi z poszanowaniem zdrowia mieszkańców Myślenic. Tym bardziej , że np. we wszystkich propozycjach droga na trasie między Krakowem a Myślenicami prowadzona jest w kilkunastokilometrowych tunelach chroniących przed hałasem i spalinami. Do rozważenia jest przebieg w samych Myślenicach po obecnej zakopiance wraz ze zmianą klasy drogi na tym odcinku, lub w strefie przemysłowej po wschodniej stronie miasta.

Przedstawienia alternatywnych rozwiązań dla Myślenic chciałby też Jarosław Szlachetka, burmistrz Myślenic.

W mojej ocenie przedstawione korytarze, jeśli chodzi o ich przebieg przez gminę Myślenice, są dość problematyczne, żeby nie powiedzieć złe, bo mocno ingerują w istniejącą zabudowę. Ale nie tylko dlatego. W samych Myślenicach S7 dodatkowo zamyka miasto, wraz z już istniejącą zakopianką, w pierścieniu autostradowym. Uważam ze brakuje alternatywy przeprowadzenia drogi S7 przez nasze miasto, chociażby od strony wschodniej. Pragnę przy tym podkreślić, iż planowanie tego typu inwestycji drogowej nie może wpłynąć na zaprzestanie dalszych prac nad budową połączenia kolejowego. Dla mieszkańców gminy Myślenice priorytetem poprawiającym komunikację ze stolicą regionu jest budowa połączenie kolejowego na trasie Kraków-Myślenice.

Oprócz kolei szybszy i bezpieczny dojazd mają zapewnić inwestycje na zakopiance:

Dodatkowo na zaawansowanym etapie znajdują się projekty bezkolizyjnych węzłów praktycznie na całym odcinku zakopianki między Myślenicami a Krakowem. Równocześnie czynimy starania, aby uciąglone zostały drogi serwisowe wzdłuż zakopianki. Wszystkie te działania na istniejącej zakopiance połączone z budową kolei w znaczący sposób poprawią przepustowość i bezpieczeństwo - dodaje burmistrz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Władze Myślenic i Sieprawia stanowczo o wariantach drogi S7 Kraków-Myślenice - Dziennik Polski

Wróć na myslenice.naszemiasto.pl Nasze Miasto