Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Uczniowie z Borzęty z sukcesem w konkursie na wymarzoną lekcję w szkole przyszłości

Katarzyna Hołuj
Katarzyna Hołuj
Uczniowie ZPO w Borzecie zajęli drugie  miejsce wyzwaniu #HackEdu2022, podczas największego stacjonarnego hackathonu w Europie
Uczniowie ZPO w Borzecie zajęli drugie miejsce wyzwaniu #HackEdu2022, podczas największego stacjonarnego hackathonu w Europie ZPO w Borzęcie
Rok temu do pierwszych szkół podstawowych w gminie Myślenice trafił sprzęt zakupiony w ramach rządowego programu „Laboratoria Przyszłości”. Jedną z tych szkół był Zespół Placówek Oświatowych w Borzęcie. Po roku uczniowie tej szkoły pokazali, że czasu ani możliwości nie zmarnowali. Razem z kilkunastoma innymi drużynami z całej Polski wzięli udział w wyzwaniu #HackEdu i zajęli drugie miejsce.

Nie było to pierwsze wyzwanie jakiego się podjęli. Konrad Bartosz i Kacper Jasek, czyli dwie piąte drużyny, która odniosła sukces w #HackEdu, w październiku br. zakwalifikowali się do finału I Ogólnopolskich Mistrzostw IT. Odbyły się one w Poznaniu i były wydarzeniem towarzyszącym Międzynarodowym Targom Poznańskim.

Teraz chłopcy, a także trójka dziewcząt: Oliwia Suder, Laura Figuła, Julia Kasperek stworzyli drużynę, która przyjęła wyzwanie #HackEdu.
Ich zadanie polegało na stworzeniu projektu wymarzonej lekcji z Laboratoriami Przyszłości.

Najpierw uczniowie przez cztery godziny pracowali samodzielnie mogąc korzystać jedynie z pomocy mentora, który służył radami w kwestiach technicznych. A potem przyszedł czas na dwuminutową prezentację. W przypadku naszej drużyny był to film - mówi Marta Ciemińska, wicedyrektor ZPO w Borzęcie.

Do jego przygotowania uczniowie wykorzystali m.in. gogle VR, kamerę i oprogramowaniem do obróbki filmów, drukarkę 3D. Z pomocą tej ostatniej wykonali koronę będącą rekwizytem na lekcji historii. Rekwizytami były też wykonane przez nich z kloców Lego miecz i mikrofon.

Film przedstawia lekcję historii “Przeszłość w przyszłości”. Pomysł polegał na tym, że nauczyciel, w którego w filmie wcieliła się jedna z uczennic, rozpoczynając lekcję używa specjalnej mikstury, która usypia uczniów. Kiedy się budzą okazuje się, że przenieśli się przyszłość i poznają legendę o Lechu, Czechu i Rusie, ale przedstawioną z nowoczesnej formie. Pomogły w tym gogle VR. Nasi uczniowie podeszli do tematu nie tylko kreatywnie, ale i dużym poczuciem humoru potwierdzając, że lekcje historii nie muszą być przewidywalne i nudne – mówi Marta Ciemińska.

Wyzwanie było częścią wydarzenia HackYeah, największego stacjonarnego hackathonu w Europie. To spotkanie przedstawicieli różnych branż posługujących się nowoczesnymi technologiami, którzy szukają nowatorskich rozwiązań globalnych problemów, ale też tworzą narzędzia pomocne w codziennym życiu.

Kontakty nawiązane w Krakowie zaowocowały już udziałem uczniów z Borzęty w kolejnym konkursie.

Tym razem zadanie polegało na stworzeniu narzędzia, które w innowacyjny, cyfrowy sposób będzie pomagało realizować podstawę programową, a dokładnie jakiś jej element. Tak powstało wirtualne „Quo Vadis”. Film nagraliśmy w miniony poniedziałek. Najpierw w Minecrafcie, dbając o każdy szczegół, stworzyliśmy starożytne miasto, a następnie wcielaliśmy się jako gracze w postać Marka Winicjusza. Musiał on przejść miasto w poszukiwaniu ukochanej Ligii mając po drodze zadania do wykonania podczas kiedy po piętach deptał nu Neron. Jak widać ogranicza nas tylko wyobraźnia – mówi Marta Ciemińska.

Sprzęt z „Laboratorium Przyszłości” szkoła posiada od grudnia 2021 roku. To m.in. drukarka 3D wraz z akcesoriami i kompatybilny z drukarką skaner, zestawy konstrukcyjne z mikrokontrolerem, czujnikami i akcesoriami (służące m.in. do nauki podstaw programowania i elementów robotyki), długopisy 3D, sprzęt do nagrywania obrazu i dźwięku, w tym przenośna kamera cyfrowa z aparatem.

Zgodnie z zasadami sprzętu mamy używać na zajęciach z uczniami minimum trzy zrazy w ciągu tygodnia, czy to na zajęciach lekcyjnych, czy pozalekcyjnych. Jeżeli chodzi o lekcje to używamy go na informatyce, matematyce i angielskim, ale najwięcej i najczęściej na kółkach pozalekcyjnych tj. cyfrowy język angielski i plastyka. W konkursach pozaszkolnych mają okazję wykazać się uczniowie z klasy ósmej, staramy się jednak angażować także młodszych uczniów organizując dla nich praktyczne warsztaty tak, aby w przyszłości mogli swobodnie poruszać się w cyfrowym świecie - mówi Marta Ciemińska.

Sytuacja na rynku pracy w 2023 roku

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Uczniowie z Borzęty z sukcesem w konkursie na wymarzoną lekcję w szkole przyszłości - Dziennik Polski

Wróć na myslenice.naszemiasto.pl Nasze Miasto